fredag den 2. januar 2015

Lækker rugbrødsmad med gulerod/pastinakbøf, chilihummus og frisk guacamole



Jeg elsker rugbrødsmadder og i aften lavede jeg ristet rugbrød med pastinak/gulerods bøffer og chilihummus og frisk guacamole på toppen - det var lækkert ;) 

Jeg startede med at lave bøfferne, dem lavede jeg således; 
Ca. et kilo gulerødder og et kilo pastinakker (jeg lavede også lidt til fryseren).
Jeg skrællende grønsagerne og skar dem i store stykke om kom dem i en gryde godt med vand. Jeg satte gryden i kog og lod dem koge sig godt bløde i ca en lille time. 
I mellemtiden havde jeg hakket to rødløg fint samt hakkét et hvidløg. 
Da gulerødder og pastinakker var helt bløde hældte jeg det meste af vandet fra og lavede en grov mos. Mosen var ret våd, så jeg tilsatte mel for også at give mosen en klæbrig konsistent. Jeg rørte derefter løg og hvidløg i samt salt og peber. 
Jeg formede derefter bøfferne og vendte dem i urtekrams speltrasp, så bliver de dejlig sprøde. 
Kom gerne godt med olie på panden, og steg begge siden indtil de er godt gyldne. 

Jeg brugte mine bøffer kolde, det kan de sagtens og smager stadig rigtig fint. Jeg elsker ristet rugbrød, så jeg havde ristet mit brød rigtig godt, og som kontrast til det kom jeg godt med chilihummus (købt) og frisklavet guacamole på toppen.

Det er tog længst tid var selvfølgelig at lave grønsagsbøfferne, men når først det var gjort var der rigeligt til fryseren, og mulighederne var mange for hvad de skulle bruges til - på rugbrød kan i hvert fald klart anbefales. 

God aften, og velbekomme jer :) 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar