tirsdag den 9. december 2014

Dejlig og nem tomatsuppe


Jeg stod og havde en masse store lækre øko tomater tilbage og kunne slet ikke nå at få dem alle brugt. Jeg gav mig derfor i kast med en hjemmelavet tomatsuppe. 

Fremgangsmåde; 
Jeg vaskede ca et kilo tomater, og fjernede den grønne knop i toppen. Jeg lagde dem i en stor gryde så de næsten kunne ligge på bunden allesammen og dækkede derefter med vand. Jeg kogte dem i næsten 20 min til de var helt bløde og tilsatte 3 porre groft hakket. Dem lod jeg koge med i 15 min til det nærmest var blevet til en grød. 


Et godt fif er blandt andet at lave en kvist af forskellige friske krydderurter, og ligge med ned for at koge med og afgive smag. Det kan være et godt alternativ til boullionterningen. 

Til sidst brugte jeg en stavblender for at få en lækker og ensformig konsistens og rørte derefter ca. 2 dl neutral soyamælk i for at gøre suppen cremet. Jeg smagte til med ekstra salt og peber, men brug gerne flere forskellige krydderier og især chili vil være lækkert at komme i. 

Nu skulle dette være en let og nem omgang basis tomatsuppe, men man kan sagtens komme flere forskellige slags grønsager i, kun fantasien sætter grænser her :) 

Velbekomme jer, og god aften derude 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar