fredag den 26. december 2014

Min første veganske jul :)


Min første veganske jul var en stor succes. Jeg er selv meget tilfreds både med julemiddagen, ris a la manden og mine forskellige tiltag til julefrokosten. 
Til min julemiddag lavede jeg lækre bønne - og champignonbøffer, frisk - og varm rødkålssalat, kogte kartofler og selvfølgelig en god sauce. 


Mine bøffer blev virkelig gode og var dejlig nemme at lave. 
Aftenen før satte jeg en portion hvide bønner i blød og lod dem stå natten oven. Jeg hældte de hvide bønner og chilibønner i en skål og lavede en grov bønnemos med en stavblender. Jeg tilsatte derefter salt, peber, hvidløg, løg, og forskellige krydderier (efter egen smag). Jeg hakkede en pakke champignon groft og svitsede dem på panden inden jeg derefter rørte dem i bønnemosen. Er mosen for lind, kan man tilsætte både lidt havregryn eller lidt mel for at jævne. Jeg stegte bønne - champignon mosen i en blanding af FRI og olivenolie, det gav en lækker sprød overflade. 


Inden jeg stegte bøfferne, tog jeg lidt til siden for at bruge det som bønnepostej, det var den super god til og især med en rodbede på toppen til julefrokosten. Til en julefrokost gik jeg også lidt utraditionelt til værks med mine grønsags og røget tofuspyd, men de var sørme gode ;) 



Grønsags - og røget tofu spyd til julefrokost! Nemt og utroligt lækkert.


Rødkål er bare smukt og smager så skønt, både friskt og varmt. 


Min ris a la mande, var virkelig en succes også selvom jeg var meget spændt på hvordan den ville blive, billedet nedenunder var den fløde jeg rørte grøden op i og jeg synes virkelig at den var overraskende god 'Fløden' er købt i Løvbjerg, men ved desværre ikke hvem der ellers forhandler den. 

Min ris a la mande lavede jeg sådan: 
2. del grødris 
4-5 del soyamælk eller så det dækker godt - jeg bruger soyamælk neutral, men den med vanilje skulle også være godt til det
1 stang vanilje som jeg lod koge med i grøden
Lod derefter grøden køle helt af og tilsæt evt. lidt sukker og en godt håndfuld hakkede mandler
Da grøden var helt kold, vendte jeg den piskede 'fløde' i og som prikken over I'et en lækker gang kirsebærsauce. 
Velbekomme :) 



Mine æbleskiver blev også et hit! Jeg læste flere forskellige opskrifter og kom til sidst frem til min egen.
Jeg er lidt et sjuskerhovede med mål men skal nok få nogle på snarest. 
Jeg brugte ;
Hvedemel
Soyamælk naturel
En hel stang vanilje
Kanel
Kardemomme
Allehånde
Lidt revet appelsin og
saften fra en halv appelsin 
Bagepulver
FRI smørbar
Det hele røres til en Lind dej og steges i FRI smørbar til sprøde og gyldne. 
Serveres med flormelis og syltetøj. 

Glædelig Jul 
&
Godt Nytår 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar